Om trening

Skadeforebygging

 

I svømming legger vi ned et stort antall treningstimer. For å tåle denne belastningen er det viktig at kroppen er trent for å trene. Av denne grunn bør man jobbe skadeforebyggende. Den enkleste måten å jobbe skadeforebyggende er gjennom god tekniske utførelse av det man gjør i bassenget. Gjennom landtrening jobbe vi for å styrke spesifikke deler av kroppen for å tåle belastningen i bassenget. Likevel kan skader forekomme, og da må man kompensere med å jobbe ekstra på land for å komme tilbake.

Svømming er en idrett hvor belastningsskader er det vanligste skadetypen, og herunder skuldre, rygg og kne som de vanligste områdene. Gode forslag til basisøvelser som kan hjelpe deg å unngå slike skader finner du blant annet gjennom gratisapp'en "Get Set" utviklet av Norges Idrettshøgskole. Her kan du velge idrett og deretter hvilke område du ønsker å fokusere på. Dette er en fin måte å utvikle egen kropp til å være rustet for mye god trening!

 

Norges svømmeforbund har også utviklet et godt faglig kompendium som alle bør gjøre seg kjent med: http://svomming.no/getfile.php/7756/skadeforebygging_NSF_web.pdf

Mat og drikke

 

Vi henviser til ernæringsavdelingen i Olympiatoppen som har utviklet 18 faktaark som omhandler ulike og viktige aspekter ved idrettsernæring:

 

Mat og drikke før trening

Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen.Det siste måltidet før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. I tillegg er det viktig at dette måltidet er tilstrekkelig, slik at utøveren ikke blir sulten under økten.

 

Se mer under Olympiatoppens nettsider.

 

Mat og drikke etter trening

Etter en treningsøkt er det viktig at kroppen raskt får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske slik at restitusjonsprosessen blir best mulig.

Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. Det er også viktig for å kunne tåle større treningsbelastninger og forhindre overtrening, belastningsskader og sykdom.

 

Se mer under Olympiatoppens nettsider.

 

Restitusjon

Riktig inntak av mat og drikke etter trening og konkurranse bidrar til en effektiv restitusjonsprosess, som igjen kan resultere i økt treningsutbytte og forebygging av sykdom og skader.

For en toppidrettsutøver er det viktig å innarbeide gode rutiner for restitusjon.Nedenfor kan du lese litt om hva vi mener er

viktig for å bli god på å restituere seg. Du finner både praktiske tips og anbefalinger for ernæringsmessige restitusjonstiltak.

 

Se mer om restitusjon på Olympiatoppens nettsider.

 

 
Se også

Se hele faktaserien til Olympiatoppen | Svømmeforbundet og kosthold | Sunn jenteidrett | Brosjyren Prestér bedre med riktig kost" | Tips om mat - USA Swimming