Mat og drikke

 

Vi henviser til ernæringsavdelingen i Olympiatoppen som har utviklet 18 faktaark som omhandler ulike og viktige aspekter ved idrettsernæring:

 

Mat og drikke før trening

Mat og drikke før trening og konkurranse har stor betydning for prestasjonen.Det siste måltidet før trening eller konkurranse er siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for at væskebalansen er optimal. I tillegg er det viktig at dette måltidet er tilstrekkelig, slik at utøveren ikke blir sulten under økten.

 

Se mer under Olympiatoppens nettsider.

 

Mat og drikke etter trening

Etter en treningsøkt er det viktig at kroppen raskt får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske slik at restitusjonsprosessen blir best mulig.

Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. Det er også viktig for å kunne tåle større treningsbelastninger og forhindre overtrening, belastningsskader og sykdom.

 

Se mer under Olympiatoppens nettsider.

 

Restitusjon

Riktig inntak av mat og drikke etter trening og konkurranse bidrar til en effektiv restitusjonsprosess, som igjen kan resultere i økt treningsutbytte og forebygging av sykdom og skader.

For en toppidrettsutøver er det viktig å innarbeide gode rutiner for restitusjon.Nedenfor kan du lese litt om hva vi mener er

viktig for å bli god på å restituere seg. Du finner både praktiske tips og anbefalinger for ernæringsmessige restitusjonstiltak.

 

Se mer om restitusjon på Olympiatoppens nettsider.

 

 
Se også

Se hele faktaserien til Olympiatoppen | Svømmeforbundet og kosthold | Sunn jenteidrett | Brosjyren Prestér bedre med riktig kost" | Tips om mat - USA Swimming